Erasmusbroen, eller på hollandsk Erasmusbrug er en meget berømt bro i Rotterdam. Broen blev åbnet i 1996, og er en stor turistmagnet.
Vi er i gang med at lave en større artikel om Erasmusbroen – indtil da kan du læse denne maskinoversatte artikel som er udgivet med Wikipedia som kilde under Creative Commons 3.0.
Kort intro til Erasmusbrug
Erasmus-broen er en skråstagsbro og deponering bro , dens konstruktion begyndte i 1990 og blev indviet i 1996. Broen krydser New Meuse i det centrale Rotterdam , der forbinder den nordlige og sydlige del af Rotterdam.by , den næststørste i Holland . Broen blev opkaldt i 1992 til ære for Erasmus i Rotterdam , en førende humanistisk humanistisk kristen renæssance . Erasmusbroen er det vigtigste symbol på Rotterdam og er endda en del af byens officielle logo.
Historie
Den 802 meter lange bro over New Meuse er designet af Ben van Berkel . Broens ophængte sektion har en enkelt asymmetrisk mast , 139 meter høj, fastgjort til en vandret bund, hvorfra broens kaldenavn "Svanen" kommer.
Efter at have bygget mere end 165 millioner euro , blev broen officielt åbnet af dronning Beatrix den 6. september 1996. Kort efter broens åbning for trafik blev det opdaget, at broen ville svinge under påvirkning af stærk vind. For at reducere svingningen blev der installeret spjæld.
Projektet
I den indledende fase blev nogle alternative designs præsenteret. I 1990 afslørede en af juryens arkitekter, Ben van Berkel , sit eget design, der lignede det, Santiago Calatrava brugte på Alamillo -broen i Sevilla , Spanien : En enkelt skrånende mast placeret på den ene side af floden. Fordi den oprindeligt planlagte 150 m mast skulle fungere som en modvægt til 284 m spændet, havde masten ingen bagkabler.
I den efterfølgende strukturelle forundersøgelse blev der foretaget flere væsentlige designændringer. Det blev konstateret, at laster, f.eks. 60 tons lastbiler, ville forårsage for stort tryk på den vippede mast; senere blev bagkabler tilføjet for at minimere trykket på masten. Den 150 meter høje betonmast blev erstattet af en 139 meter høj stålmast. Broens udseende forblev det samme, hvilket viste sig at være en af de afgørende faktorer ved valget af dette forslag. I november 1991 valgte byrådet den ambitiøse tiltede mast og frigav yderligere midler til opførelsen af den asymmetriske bro.
Brodækket blev gjort tyndt, ikke kun af æstetiske årsager, men også af nogle tekniske forhold. Der skulle være en højde på 12,5 m i mindst 200 m for passage af skibe. Dækket er konstrueret med to bjælker 2,25 m høje og 1,25 m bred, hvor kablerne er fastgjort til at understøtte et dæk med 4 kørespor og en sporvogn jernbane mellem de to stråler. Bjælkerne møder hver 4.9m gennem vinkelrette sektioner, der strækker sig op til 6.7m på hver side mod fortovene og cykelstier.
På betonsøjlerne designede ingeniører stålrørene inde i søjlerne for at understøtte broen, og arkitekterne tegnede som en skulptur de betonsøjler, som disse stålrør er placeret på.
Billeder af Erasmusbroen
Du kan klikke på det enkelte billede for at se det i stor størrelse